سیستم ورود و خروج بدون کلید (کی لس)

 سیستم ورود و خروج بدون کلید یا همان کی لس (Keyless) یکی از فناوری‌های کاربردی استفاده شده در اتومبیل‌های مدرن به حساب می‌رود و به راننده این اجازه را می‌دهد که بدون در دست گرفتن فرم فیزیکی سوئیچ خودرو، تنها با همراه داشتن آن در جیب یا کیف خود اقدام به استفاده از خودرو کند. سیستم ورود و خروج بدون کلید در واقع یک سامانه قفل الکتریکی است که اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط خودروسازان مورد آزمایش قرار گرفت. این سامانه نیز مانند بسیاری از تکنولوژی‌های استفاده شده در خودرو‌ها، در طول زمان دچار تغییرات فراوانی شده است و شما می‌توانید پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین نمونه آن را در اتومبیل‌های بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7 مشاهده کنید. مکانیزم سیستم ورود و خروج بدون کلید خودرو‌ها به وسیله یک فرستنده رادیویی برد کوتاه شکل می‌گیرد. این فرستنده که شعاع اطراف خودرو را پوشش می‌دهد، قابلیت تشخیص گیرنده‌های رادیویی (مانند سوئیچ) را اطراف خود دارد. به عنوان مثال، در این سامانه زمانی که شما سوئیچ را در جیب خود داشته باشید و به سمت اتومبیلتان می‌روید، فرستنده رادیویی حضور شما را در منطقه تحت پوشش تشخیص می‌دهد و به شما این اجازه را خواهد داد که بدون استفاده از فرم فیزیکی سوئیچ وارد خودرو شوید و آن را روشن کنید. این فناوری طرفداران بسیاری دارد و در خودرو‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ایمنی سامانه ورود و خروج بدون کلید

جهت بالابردن امنیت این سیستم، با قرار گرفتن سوئیچ خودرو در محدودۀ نزدیک به خودرو و فشرده شدن کلید تعبیه شده روی دستگیره درب های جلو، کد ذخیره شده داخل سوییچ با کد متناظر داخل گیرنده خودرو مقایسه شده و در صورت مطابقت، عملیات کدگشایی انجام گردیده و قفل درب های خودرو باز می گردد. تمام این فرایند در کسری از ثانیه اتفاق می افتد به صورتی که به محض فشردن کلید روی دستگیره درب ها، در صورت همراه داشتن سوئیچ خودرو قفل درب ها باز خواهد شد. کمپانی بورگوارد نیز در محصولات جدید خود از آخرین و ایمن‌ترین نمونه سیستم ورود و خروج بدون کلید استفاده کرده است. با در نظر گرفتن محبوبیت فناوری کی لس، انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد استفاده این سیستم در تمام اتومبیل‌ها باشیم. 

در هنگام تمام شدن باتری ریموت خودرو چه باید بکنیم؟

به دلیل کی لس بودن خودروهای بورگوارد در هنگامی که باتری ریموت خودرو ضعیف می شود تا زمانی که باتری را تعویض کنید می توانید سوئیچ مکانیکی داخل ریموت را خارج کنید، درپوش کنار دستگیره در را باز کنید و با استفاده از سوئیچ مکانیکی قفل درب خودرو را باز کنید. برای روشن کردن خودرو نیز باید ریموت را در کنار فرمان نگاه دارید و دکمه استارت را فشار دهید.