توربوشارژر چیست و چگونه کار می کند؟

در طول 10 سال گذشته صنعت خودرو جهان هر روز بیشتر به سمت استفاده از موتورهای مجهز به توربوشارژر حرکت کرده است. زیرا این موتورها می توانند با حجم کم تر قدرت و گشتاور بیشتری را در اختیار راننده قرار دهند و از طرفی مصرف سوخت کمتر نیز دارند. کارشناسان عقیده دارند، موتورهای درون سوز در آینده نه چندان دور بخش زیادی از سهم خود را به موتورهای برقی خواهند داد. اما تا زمانی که زنده هستند، در مسیر استفاده از توربوشارژ حرکت می کنند.

اگر نگاهی به تاریخچه اختراع و استفاده توربوشارژر داشته باشیم، باید بگوییم نخستین سیستم توربوشارژر توسط مهندس آلمانی گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) ساخته شد. اما نخستین به‌کارگیری این سامانه در دهه ۱۹۲۰ میلادی و در موتورهای ۱۲ سیلندر خورجینی هواپیماها اتفاق افتاد. در دوران های مختلف خودروسازان سعی کردند، از توربوشارژر روی موتورهای تولیدی و مسابقه ای استفاده کنند. اما تا دهه 60 میلادی تقریبا هیچ خودرو تولید انبوهی با موتور توربوشارژ ساخته نشد.

البته موتورهای دیزلی سال ها قبل از موتورهای بنزینی توربوشارژها را به کارگیری کردند.  استفاده از توربوها در موتورهای دیزلی همیشه روندی رو به رشد داشته است و تقریبا هیچ خودرو دیزلی نیمه سنگین و سنگینی امروز در جهان وجود ندارد که از این کپسول انرژی استفاده نکند.

توربوشارژر چگونه کار می کند؟

توربوشارژر در حقیقت یک دمنده بسیار قوی است که هوا را با حجم و سرعت زیاد به درون موتور می دمد. به نظر شما این کار چه سودی به حال موتور دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به کتاب های علوم دوران دبستان بازگردیم! همانطور که از ان دوران به خاطر داریم، احتراق زمانی رخ می دهد که سوخت، گرما و اکسیژن وجود داشته باشند. حتما این صحنه را دیده اید که برای خاموش کردن آتش یک پتو را روی آن می اندازند. با این کار اکسیژن یا اصطلاحا هوایی که به آتش می رسد را از آن می گیرند. حالا تصور کنید هوا یا اکسیژن بیشتری به آتش برسد، قطعات شعله بهتر و گرمای بیشتری خواهید داشت.

توربوشارژ دقیقا همین کار را می کند.سیستم توربوشارژ که در واقع یک مکنده پر قدرت هوا به سمت موتور است، به اگزوز خودرو متصل شده و از این طریق انرژی حرکتی خود را تأمین می‌کند. گاز خروجی خودرو با چرخش توربین و انتقال نیروی توربین توسط یک شفت به کمپرسور باعث مکش بیشتر و درواقع افزایش فشار هوای وارد شده به داخل موتور می شود.  یعنی هوای بیشتر را به موتور می رساند که در واقع همان رساندن اکسیژن بیشتر به درون سیلندر برای احتراق بهتر است. موتورهای مجهز به توربوشارژ نیازمند دقت بیشتری در نگهداری هستند. زیرا این موتورها حرارت بیشتری تولید می کنند. در این موتورها باید روغن های مناسب با فرمولاسیون مخصوص توربو شارژ و سوخت باکیفیت استفاده شود. از جمله خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر در ایران دایون Y5 است که از موتور 4 سیلندر 4K21 میتسوبیشی با حجم 2 لیتر استفاده می کند.

 موتور این خودرو به کمک سیستم توربوشارژ می تواند 202 اسب بخار و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این عدد و ارقام با موتورهای بدون توربوشارژ با حجم 3 لیتر قابل مقایسه است. با این تفاوت که مصرف سوخت موتور شاسی بلند دایون در سیکل ترکیبی به حدود 9.3 لیتر می رسد. اما در یک موتور 3 لیتری احتمالا مصرف سوخت دست کم 14 لیتر در صد کیلومتر است. پس در نهایت باید گفت: فرمول طلایی توربوشارژ یعنی؛ حجم موتور کم تر، مصرف سوخت کم تر و قدرت بیشتر.