روش صحیح عبور از دست انداز/ گاهی ترمز نکنید!

روش های استفاده از هر دستگاهی فارغ از این که چه نوع کاربردی دارد و یا در چه حوزه ای فعال است، می تواند عمر مفید قطعات و مجموعه های آن را افزایش دهد و یا باعث بیشتر شدن استهلاک آن شود. وسایل نقلیه مثل خودرو نیز از جمله ماشین ها یا مجموع قطعاتی هستند که در صورت استفاده غیر استاندارد دچار مشکلات فنی می شوند.

بسیاری از ما در استفاده از خودرو و دیگر وسایل عادت های نادرستی داریم که عمر مفید آنها را کاهش می دهد. از جمله عادت های نادرست ما در زمان رانندگی ترمزگیری نابجاست! یکی از این عادت های غیر صحیح که اغلب رانندگان به آن مبتلا هستند، ترمزگیری درست در آستانه رسیدن خودرو به سرعت گیر یا دست انداز است. به شکلی که وقتی چرخ های خودرو به روی سرعت گیر می رسد، هنوز پای راننده روی پدال ترمز قرار دارد.

برای این که بدانیم این عمل چقدر می تواند عمر مفید قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو را کاهش دهد، بهتر است موضوع را با جزئیات بررسی کنیم. زیرا عملکرد مجموعه همه قطعات در سیستم جلوبندی و فنربندی است که عملکرد خودرو را در این لحظه رقم می زنند. به این ترتیب باید بدانیم در لحظه ای که چرخ ها روی دست انداز قرار دارند و پای راننده روی پدال ترمز، در حال آسیب زدن به کدام بخش ها هستیم.

همانطور که می دانید، وقتی عمل ترمزگیری انجام می شود، وزن خودرو به جلو منتقل شده و اصطلاحاً کمی دماغه خودرو به پایین حرکت می کند. در این لحظه مقداری از کورس بازی فنربندی فارغ از هر نوعی که باشد، بسته شده تا فشار وزن خودرو را تحمل کند. در این لحظه فنر خودرو و کمک فنر کمی بسته می شوند.

1024 x 683

درست زمانی که وزن خودرو به جلو منتقل شده است و مقداری از کورس فنر و کمک فنر بسته شده است، محور خودرو روی برآمدگی قرار گرفته است و چرخ ها تمایل به بالا آمدن دارند. در این حالت فنرها باز هم بسته تر می شوند. در نتیجه کمک فنر و فنر فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند. به این ترتیب با نگه داشتن پا روی پدال ترمز وقتی که چرخ ها روی برآمدگی قرار دارند، عملاً بخشی از کورس بازی سیستم فنر بندی را از بین می بریم. در نتیجه این که انتقال فشار به قطعات سیستم فرمان و به طور کلی جلوبندی خودرو است.

در خودروهایی که برای طولانی مدت به این سبک رانندگی شوند، علاوه بر خرابی کمک فنر، بر اثر فشار همیشگی به جلوبندی، قطعات لاستیکی که به آنها بوش گفته می شود نیز تخریب می شوند. به این ترتیب ممکن است زوایای فرمان دچار تغییر شده و ضمن تولید سرو صدا در زیر خودرو، فرمان نیز کمی دچار هرزی شود. نکته بسیار مهم این که در صورت ادامه کارکرد خودرو به این گونه قطعاتی مثل میل موجگیر، طبق ها و کمک فنر نیز دچار خرابی می شوند که هزینه تعویض آنها کم نیست.

اما چگونه می شود از بروز این مشکل جلوگیری کرد، راه حل بسیار ساده است. تنها کافیست قبل از رسیده به دست انداز یا سرعت گیر سرعت را کم کنید و با انتخاب دنده صحیح در خودروهای مجهز به گیربکس دنده سرعت را تا حدی پایین بیاورید که در عبور از دست انداز خودرو دچار ضربه نشود. در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک مثل شاسی بلند دایون Y5 نیز با ترمز کردن گیربکس اتوماتیک خود دنده مناسب را انتخاب می کند. به این ترتیب در زمان عبور خودرو از روی برآمدگی کمک فنر و فنر کاملا آزاد هستند و می توانند به اندازه کافی جمع شوند.

پس فراموش نکنید هیچ گاه در زمان عبور از دست انداز پای خود را روی پدال ترمز نگه ندارید. در حقیقت خودروی شما آینه ای از رفتار شما با خود است. پس باید سعی کرد تا حد امکان استهلاک خودرو را با رفتار درست در زمان رانندگی کاهش داد.