معرفی موسو گرند- خان

شرکت سانگ‌یانگ کره جنوبی یکی از خوشنام‌ترین خودروسازان کره‌ای با سابقه فعالیت حدودا۷۰ سال در صنعت خودروسازی است که در گذر سال‌های طولانی با طیف گسترده‌ای از محصولات خود در بازار خودرو ایران حضور دارد.

شرکت صنایع خودروسازی ایلیا این بار متولی واردات نسخه متمایز و توانمندی از سانگ‌یانگ شده است که با نام موسو گرند-خان (Musso Grand Khan) شناخته می‌شود. موسو گرند-خان به عنوان یک پیکاپ سایز متوسط دو دیفرانسیل با قابلیت‌های درخور توجه در استفاده شهری و بیراهه‌نوردی، می‌تواند معادله پیکاپ‌های دو دیفرانسیل دو کابین بازار کشور را به نفع خود برهم بزند.

سرآغاز سانگ‌یانگ

سانگ‌‌یانگ (SsangYong Group) به تاسیس سال ۱۹۳۹ میلادی، یک مجموعه اقتصادی-تجاری بزرگ بود که در کره جنوبی از سوی گروهی از خانواده‌های ثروتمند کره‌ای اداره می‌شد. بخش خودروسازی سانگ‌یانگ با ریشه تاسیس ابتدایی در سال ۱۹۵۴، فعالیت خودروسازی خود را با مونتاژ جیپ‌های نظامی سری CJ آغاز کرد تا یکی از اولین خودروسازان تاریخ کشور کره جنوبی باشد. جای تعجب ندارد که همانند سایر خودروسازان تازه تاسیس آن دوران (نظیر تویوتا و نیسان ژاپن)، که کار خود را با مونتاژ جیپ‌های نظامی آغاز کردند، سانگ‌یانگ نیز تخصص خود را در زمینه تولید خودروهای دو دیفرانسیل و (اتوبوس) حفظ کرد تا به صورت تخصصی به عنوان یک شاسی‌بلندساز در صنعت خودروسازی کره جنوبی شناخته شود.

حفظ تخصص در تولید کلاس بخصوصی از خودروهای توانمند آفرودی، سانگ‌یانگ را به معادل کره‌ای برند جیپ بدل کرد. شرکتی که در کشور خود به عنوان بهترین و توانمندترین تولید کننده خودروهای دو دیفرانسیل بیراهه‌نورد آفرودی اثبات شده است.

این شرکت در گذر زمان و مواجهه با بحران‌های اقتصادی متعدد، تملک از سوی دوو موتور کره، سایک موتور چین و ماهیندار هند را تجربه کرد تا در سال ۲۰۲۲ بار دیگر به زیر مجموعه گروه بزرگ کره‌ای KG Group بپیوندد. از آن پس این شرکت خودروساز با نام اختصاری KGM شناخته می‌شود.

سابقه همکاری مستقیم سانگ‌یانگ و دایملر-بنز در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت و این فرصت را برای سانگ‌یانگ فراهم کرد تا از تکنولوژی برتر گروه دایملر-بنز در صنعت خودروسازی نظیر پلتفرم‌ها، پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مشترک بهره مستقیم بگیرد. تولید خودروهایی چون موسو (Musso)، چِرمن (Chairman) و کوراندو (Korando) با پلتفرم و پیشرانه‌های M104  و M111 بنزینی و OM601 , OM602 دیزلی مرسدس بنز (هر سه عرضه شده در بازار ایران)، به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تاریخ برند سانگ‌یانگ و برگ اعتباری این شرکت در بازار جهانی تبدیل شد.

موسو، از کرگدن تا خان

شاسی بلند سایز متوسط موسو (Musso/به معنای کرگدن در زبان کره‌ای) به تولید ۱۹۹۳، اولین خودرو تولیدی سانگ‌یانگ بر اساس تکنولوژی روز دایملر-بنز بود. عرضه این خودرو در بازار جهان و ایران (ابتدای دهه ۱۳۸۰ شمسی)، رنگ و بویی کاملا متمایز به بازار خودرو کشور بخشید و از همان دوران به دلیل اسم‌گذاری Rhino (کرگدن در زبان انگلیسی) در بازار استرالیا و توانمندی‌های بیراهه‌نوردی، با لقب کرگدن در بازار ایران مشهور شد. شاسی بلند آفرودی بسیار توانمند و کاملا نوین از برند کره‌ای با قلب تپنده آلمانی، ترکیبی بود که در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ شمسی در بازار کشور یافت نمی‌شد.

نسخه وانت دو کابین (SUT) موسو با نام سانگ‌یانگ اسپرت، موسو SUT و رکستون اسپرت نیز در سال ۲۰۰۲ روانه خط تولید شد اما به دلایل نا معلوم در بازار ایران و سبک نگاه کاربری مشتریان به این دست خودروها، به بازار کشور راه نیافت.

استقبال جهانی از موسو در کلاس شاسی بلندهای سایز متوسط آفرودی دو دیفرانسیل، موجب گسترش سبد محصولات خط تولید سانگ‌یانگ و تولید خودروهای نوین‌تری نظیر رکستون (Rexton)، کایرون (Kyron) و اکتیون (Actyon) شد که از قضا هر سه مدل جدید نیز در بازار خودرو ایران حضور خوبی داشتند. در همین سال‌ها یک نسخه آزمایشی وارد شد و در ادامه فعالیت واردات آن پیگیری نشد.

نام مدل موسو پس از سال‌ها وقفه به دلیل توقف تولید در سال ۲۰۰۶، بار دیگر و در سال ۲۰۱۸ به سبد محصولات سانگ‌یانگ موتور بازگشت. این بار اما این مدل تنها در نسخه پیکاپ دو دیفرانسیل دو کابین (SUT) سایز متوسط به تولید رسید که در نسخه فول از سوی ایلیا موتور روانه بازار کشور خواهد شد.

سانگ‌یانگ موسو، خودروی مدرن امروزی از زیر مجموعه KGM در بازارهای بین المللی و صادراتی با دو مدل موسو و موسو گرند و در بازار انحصاری کره جنوبی با نام رکستون اسپرت (Rexton Sport) و خان (Khan) عرضه می‌شود. با در نظر داشتن سابقه طولانی و اعتبار نام مدل موسو در ایران، شرکت صنایع خودروسازی ایلیا نسخه بین المللی موسو گرند را با نام موسو گرند-خان (ترکیب نام باسابقه موسو و نام باشکوه خان در کره جنوبی) روانه بازار کشور می‌کند تا پس از سالیان طولانی، یکبار دیگر یاد و خاطره مدل موسو در ذهن ایرانیان احیا شود.

موسو گرند خان ایلیا

مشخصات فنی

موسو گرند-خان از چند جهت در بازار پیکاپ‌های سایز متوسط دو دیفرانسیل دو کابین بازار ایران بر رقبای خود برتری دارد. اعتبار و سابقه درخشان برند سانگ‌یانگ در توسعه سبد محصولات تخصصی آفرودی حدود  ۷۰ سال، این خودروساز را در جایگاه برتر رقابتی برای رقبای چین خود در بازار ایران قرار می‌دهد.

موسو گرند-خان یک پیکاپ دو دیفرانسیل دو کابین دارای ساختار اتاق مستقل از شاسی (ساختار Body on Frame)، مجهز به سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4WD) به همراه گیربکس کمک دو ضریب (سبک و سنگین) است که در ترکیب با قفل دیفرانسیل محور عقب، سواری راحت و آسان در بیراهه‌ها را برای سرنشینان تضمین می‌کند.

پیشرانه ۲.۰ لیتری این خودرو به سیستم پرخوران توربوشارژر و سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم انژکتوری (GDI) مجهز است که ضمن ارائه گشتاور قابل توجه، از مصرف سوخت معقول و استاندارد آلایندگی یورو ۶ برخوردار است که با آخرین استانداردهای روز صنعت خودروسازی جهان منطبق است. به همین دلیل است که این خودرو در بازارهای وانت پسند منطقه اقیانوسیه (استرالیا و نیوزلند) و حوزه آسیای شرق (تایوان) در کنار برندهای خودروسازی معتبر ژاپنی، با قدرت عرضه می‌شود که این پیشرانه در ادامه انتقال تکنولوژی از دوران همکاری مرسدس بنز طراحی و تولید شد.

تمایز مهم میان مدل رکستون اسپرت و مدل خان در نوع سیستم تعلیق به کار رفته در محور عقب آن‌ها است که از نوع کاربری مختص به هر یک از آن‌ها نشات می‌‌گیرد. مدل خان با داشتن محفظه بار بزرگ‌تر به حجم ۱۰۱۰ لیتر از سیستم تعلیق سنتی و بادوام فنر شمش طولی (Longitudinal Leaf Spring) در محور عقب بهره می‌گیرد که البته آسایش سرنشینان در بیراهه‌نوردی به سیستم تعلیق یکپارچه مولتی لینک آفرودی از نوع ۵ لینک (5-Link Solid Axle) مجهز شده است.

موسو گرند-خان که توسط خودروسازی ایلیا عرضه می‌شود، از دیدگاه ابعاد محفظه بار و نوع کاربری با رکستون اسپرت بازار بین المللی مشترک است و از این رو از سیستم تعلیق عقب مشترک با آن بهره می‌گیرد تا ضمن ارائه توان باربری مناسب، با تمرکز بیشتر بر کیفیت سواری شهری و آفرود، بر لذت سرنشینان در تجربه رانندگی روزمره با موسو گرند-خان اضافه کند.

جدول مشخصات فنی و ویژگی‌های مهم موسو گرند-خان

کد پیشرانه

e-XGDi 200T

تکنولوژی پیشرانه

پرخوران توربوشارژر+انژکتوری تزریق مستقیم (T-GDI)

مشخصات پیشرانه

۲.۰ لیتر/۴ سیلندر/۱۶ سوپاپ

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

بیشینه توان

۲۲۵ اسب بخار در دور ۵۵۰۰

بیشینه گشتاور

۳۵۰ نیوتون.متر در دور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰

مصرف سوخت میانگین

۱۱.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

گیربکس

اتوماتیک ۶ سرعت آیسین (6AT)

سیستم انتقال نیرو

دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4WD)

عملکرد سیستم انتقال نیرو

الکترو مکانیکی

قفل دیفرانسیل

مکانیکی-محور عقب

سیتم تعلیق

جناغی دوبل مستقل (جلو)

۵-لینک یکپارچه (عقب)

ابعاد خارجی (میلی‌متر)

۵۴۰۵×۱۹۵۰×۱۸۵۵

فاصله محور (میلی‌متر)

۳۲۱۰

وزن خالص

۲۱۹۰ کیلوگرم

ریم و تایر

۲۰ اینچ آلیاژ آلومینیومی

۵۰/۲۵۵

طراحی ظاهری موسو گرند-خان

نسل جدیدی موسو در سال ۲۰۱۸ به بازار جهان معرفی شد اما نسخه انتخابی از سوی صنایع خودروسازی ایلیا، نمونه فیس لیفت شده‌ای است که در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. نسخه فیس لیفت در برخی جزئیات به منظور بهبود طراحی بصری و هم‌خوانی بیشتر با اصول طراحی روز با تغییرات جزئی همراه شده است. اما المان‌های اصلی و خطوط شخصیت خودرو تغییر محسوسی نکرده است.

محصولات سانگ‌یانگ در گذر زمان به خشن و متمایز بودن مشهور بوده اند. زمانی که سبد محصولات این خودروساز باسابقه کره‌ای از دیدگاه طراحی مورد انتقادهای بسیار بود، هیچ خودروساز دیگری جسارت استفاده از سبک طراحی خارج از عرف و فضایی را نداشت. سبک طراحی موسو گرند-خان نیز از ابتدای عرضه از المان‌های مستقیم مدل رکستون G4 الهام گرفته است.

گلگیرهای برجسته جلو و عقب در ترکیب با خط شانه جانبی خودرو، جلوپنجره افقی کرومی بزرگ با سیستم روشنایی در روز در شکاف‌های عمودی ، یک دیوار بزرگ و مستحکم را به تصویر می‌کشد که المان‌های مشابه آن را می‌توان در کلاس وانت‌های سایز متوسط و سایز بزرگ مطرح بازار جهان دید. سبک طراحی چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب خودرو همان المان‌های خارج از عرف همیشگی برند سانگ‌یانگ را به نمایش می‌گذارد که در عین معاصر و آشنا بودن، پیرو المان‌های مشترک با هیچ یک از خودروسازان جهان نیست و از تکنولوژی روز HID (زنون) و LED در مه شکن‌ها استفاده شده است.

فضای داخلی کابین موسو گرند-خان، ضمن پیروی از اصول میانه‌روی در نمای خارجی، با تکنولوژی و قابلیت‌های روز صنعت خودرو منطبق است. داشبورد با طراحی کاملا شسته رفته، دریچه‌های خروجی سیستم تهویه ادغام شده در خطوط تزئیناتی داشبرد، استفاده از سیستم نورپردازی انتزاعی، پنل سیستم تهویه مطبوع دیجیتال و دوگانه، تزئینات مشکی پیانویی و نقره‌ای مات استفاده شده با وسواس بسیار زیاد در کنار سبک چیدمان کاربردی و خارج از اغراق، سرنشینان را به سرعت به خود عادت می‌دهد.

در عین حال استفاده از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا، کلاستر دیجیتال TFT با ابعاد ۱۲.۳اینچ، انسجام میان تریم رنگی به کار رفته در فضای داخلی کابین، حس مدرنیته، جدیت و توانمندی را به سرنشینان القا می‌کند.

interior zoom01

ویژگی ها و امکانات

 این خودرو با در اختیار داشتن امکانات رفاهی و قابلیت‌های ایمنی نظیر سیستم تهویه مطبوع دیجیتال دو کانال، ورود و استارت بدون کلید، پوشش چرم با کیفیت صندلی‌ها، فرمان و سردنده به همراه گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سرد‌کن صندلی‌های جلو، رادار هشدار نقاط کور (BSW)، رادار هشدار برخورد هنگام خروج از خط (LCW)، رادار هشدار عبور ترافیک از عقب (RCTW)، رادار هشدار خروج امن سرنشینان (SEW)، سیستم فرمان برقی حساس به سرعت، کنترل الکترونیکی وضعیت سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل، سیستم روشنایی در روز (DRL)، روشنایی اصلی زنون (HID)، سنسور نور و سنسور باران (روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک)، دوربین دنده عقب و ۳۶۰ درجه، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (DAC) و سربالایی (HAC)، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب و عرضه در شش رنگ متنوع، از دیدگاه رقابت در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه بسیار مناسبی می‌ایستد.

موسو گرند-خان در بازار

گرند-خان در بازار ایران در جایگاه بسیار منحصر به فرد و استثنایی قرار دارد. کلاس پیکاپ‌های دو دیفرانسیل دو کابین سایز متوسط بازار ایران در دهه گذشته با تنوع بسیار خیره کننده‌ای مواجه شده است. اما این تنوع قابل توجه از سوی خودروهای چینی مونتاژی یا وارداتی فراهم شده است.